De maand januari stond in het teken van donker en licht. We maakten een donker hoekje in de klas waar we konden experimenteren met lichtjes en lichtgevende spulletjes. We voerden kringgesprekken over onze slaaprituelen en over bang zijn in het donker. Ook luisterden we naar verhalen over deze thema’s. Zo was er het verhaal van Wolfje dat bang was van andere wolven. We gingen ’s morgens vroeg samen met de klas van juf Lora naar het bos. Het was daar nog donker. Na een frisse neus, kwam de zon op en werd het licht.
In het begin van de maand was het fluoweek. Hier leerden we dat het belangrijk is om onze fluojas aan te doen in het verkeer.
We hebben spoken geprikt, monsters geschilderd, monstertanden geknipt en geschilderd met fluoverf. Tijdens schrijfdans hebben we gedanst zoals spoken op melodische muziek en zoals monsters op ritmische muziek. We leerden kromme ronde bewegingen en rechte hoeken maken, dit deden we ook met zwarte verf en scheerschuim op de tafels in de klas. Om de monsters weg te jagen dansten we de Haka. Je kan gerust nog eens oefenen thuis. https://www.youtube.com/watch?v=7a-hI0G6Qqs
Tijdens de godsdienstmomentjes leerden we stil worden. We bekeken de prent van het bijbelverhaal ‘storm op het meer’. Jezus zorgde ervoor dat de mensen niet meer bang waren.
Relaxatie kwam ook aan bod. We maakten het gezellig, de gordijnen dicht en alle yogamatjes verspreid over de hele klas.
Om de enge dromen weg te houden knutselden we een mooie dromenvanger. Het liedje lieve sterren, lieve maan van Jules zongen we luidkeels in de klas. Je kan het misschien eens samen zingen thuis via deze link: https://www.youtube.com/watch?v=9XAVgM5GHDo
De wiskundekonijntjes kwamen piepen, deze keer kwamen de begrippen hoog en laag aan bod. We deden wedstrijdjes torens bouwen. Ook gingen we op belevingswandeling in de stad. We wandelden hoog op de fietsersbrug. De booten vaarden onder ons door, ze waren erg laag.
Het was een leuke maand vol plezier.