Noord en zuidpool (juf Liselot)
Eind januari en begin februari werkten we rond de noord- en de zuidpool.
Vooral de dieren spraken de kinderen enorm aan: ijsberen, poolvossen, sneeuwhazen, zeehonden, walrussen, pinguins, orka's, ... passeerden de revue. Er werden heel wat leuke spelletjes mee gespeeld.
We kleiden allemaal onze eigen pinguin die we achteraf schilderden.
Er werden heel wat knuffels meegebracht en ook info- en prentenboeken rond het thema die we allemaal eens onder de loep namen.
We experimenteerden ook met vriezen en dooien + drijven en zinken. We maakten lekkere ijslollies met fruitsap. Jammie!
In onze themahoek konden de kinderen zich warm aankleden. Er was ook een iglo en de inuiten konden naar hartelust vissen als ze honger hadden.
Er werden ook heel wat gezelschapsspelletjes gespeeld: pingo splash, pinguin bibber, telmemory, smartgame penguins.
Tijdens dit thema vond ook de poëzieweek plaats. Het thema was "lijfelijkheid." Daarom maakten we levensechte portretten van onszelf. Een hele klus die de meeste kinderen per 2 uitvoerden.
Meten? Hoe doe je dat? (juf Elke)
Vandaag gingen de Roodborstjes als echte onderzoekers aan de slag. Soms moeten ze pooldieren opmeten. Wat hebben ze daar voor nodig? Met wat kunnen we meten? Met ons lichaam, stelde Gisèle voor. Met een touw, een meetlat, ... Kortom we probeerden met allerlei materialen op te meten. Daarna kregen we een echte meter en werkten we per 2 samen. De eerste opdracht: zoek iets dat even lang of kleiner is als je meter. Bij de tweede opdracht mat de ene kleuter de andere kleuter op. Wie is de grootste? Wie de kleinste? Juf stapte rond en hielp de kleuters waar nodig. In de klas kon iedereen zelfstandig aan de slag gaan op papier.
Fluo-week (juf Liselot)
Van 20/1 tot 24/1 vond de fluo week plaats op school. Kinderen mochten fluo attributen mee brengen en bij de black lights in de inkom konden ze schitteren.
Zo willen we het belang van een fluo hesje tijdens deze donkere dagen in de kijker zetten.
In de klas konden ze ook een fluo medaille maken.
St-Maartenstoren (juf Liselot)
Om ons thema van de ruimte af te sluiten beklommen we op 20/1 de St-Maartenstoren in Kortrijk.
Na 250 trappen kwamen we onder het uurwerk van de St-maartenkerk terecht.
Daar hadden we een super mooi zicht over Kortrijk. We zagen de markt, het begijnhofpark en we konden zelfs onze school zien.
Zo konden we eens fysiek de begrippen hoog en laag ervaren. Het was een hele belevenis.
De ruimte (juf Liselot)
Tijdens ons thema "De Ruimte" verdiepten we ons in de planeten, de raket, de astronauten, ...
Het verhaal "Ik wil de maan" kwam ook uitgebreid aan bod.
Hier wat sfeerbeelden...
- Sneeuwpret (juf Liselot)
- Een spetterend 2025 gewenst (K3)
- Lichtjeswandeling (K3)
- Bruggen bouwen! (K3 en L1)
- Kerstspel kleuter
- Opruimen op het schooldomein (mooimakers)
- Spannende tijden in de klas... (juf Liselot)
- Spelletjesnamiddag (juf Liselot)
- Toneel voor K2 en K3 ( k2 en k3)
- Voorleesweek ( juf Liselot)
- De herfst in al zijn facetten ervaren (juf Liselot)
- K3 naar de Gavers
- Proefdag (juf Liselot)
- Computerklas ( juf Liselot en juf Elke)
- Naar de markt (juf Liselot)
- Mobiele boerderij (juf Liselot)
- Halloween (juf Liselot)
- Herfst-Halloween (juf Liselot)
- Fietsen (juf Liselot)
- Bij Marte (het konijn) en Charlie (de poes) op bezoek (juf Liselot)
- De 1e keer naar de computerklas ( juf Liselot en juf Elke)
- Chase op bezoek (juf Liselot)
- De sportclub (juf Liselot)
- Wat is er aan de hand in Viesvuilland? (juf Liselot)
- De Sierk (juf Liselot)
- Op stap met de grijpers (mooimakers)
- Een goeie start (juf Liselot)