Decreet leerlingenbegeleiding: Leren en studeren
Het begeleidingsdomein leren en studeren heeft tot doel het leren van de leerling te optimaliseren en het leerproces te bevorderen door leer- en studeervaardigheden te ondersteunen en te ontwikkelen
• Hoekenwerk
• Duidelijke regeling proeven
• Studie op school
• Studeerwijzers,mindmaps
• Introductie stappenplan
• Agenda planmatig maken
• Aangepast huiswerk
• Moetjes en magjes
• Uitwerken van een leerlijn rond planmatig werken (speurneus en leren-leren kleuter)
• Taalondersteuning ATN
• taalinitiatie Frans als preteaching
• Redicodi
• Open mindset i.f.v. hulpmiddelen
• Beloningssysteem
• Professionalisering
• Inzetten van talenten bij leerkrachten
• Interactieve werkvormen
• Aandacht voor klasinrichting
• Leren in kleine groepen
• verscheidenheid van hoeken in het kleuter
• Focus op eigen manier van leren (wat werkt voor jou?)
• Verantwoordelijkheden in kinderen aangepast aan sterktes
• Zoeken naar prikkeling zodat steeds een vorm van uitdaging aanwezig is
• Kindcontact
• Schriftelijke feedback
• Klasinterne ondersteuning rond specifieke doelen
• Logopedie op of na de schooltijd afstemmen op de werking van de school
• Beginsituatie van de klasgroep goed in kaart brengen
• Uitbouw krachtige leeromgeving
• ICT- materialen gepast inzetten
• leerlijn puzzelen
• Co-teachen
• Doelgericht werken
• Breed evalueren
• Gestandaardiseerde proeven
• Aandacht voor formatief (permanente evaluaties) en summatief evalueren
• Opvolgen van resultaten in vervolgonderwijs
• Studeerschrift
• Flexibel zorgrooster
• Context van de leerlingen meenemen vanaf het begin
• klaswanden zijn belangrijk + het ‘leren’ zichtbaar maken in de gang